Αν ρίξεις μια ματιά στον κόσμο μας σήμερα, θα διαπιστώσεις ένα πράγμα: βασιζόμαστε σε μπαταρίες για πολλά πράγματα, πολύ περισσότερα από κάθε άλλη εποχή. Σχεδόν παντού γύρω μας έχουμε μηχανήματα τα οποία λειτουργούν με μπαταρίες και, δη, με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες λιθίου – ιόντων.
Μάλιστα, όση πρόοδος κι αν έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια πάνω στις μπαταρίες αυτές, όσο κι αν έχει επιταχυνθεί η φόρτιση και μεγαλώσει η χωρητικότητα, η τεχνολογία αυτή έχει τα όριά της, τα οποία προσεγγίζουμε όλο και περισσότερο. Έχει και μειονεκτήματα, ένα από τα οποία είναι πως η χωρητικότητά της μειώνεται με τη χρήση, ενώ οι μπαταρίες αυτές έχουν την κακή συνήθεια να εκρήγνυνται αν χτυπηθούν. Άλλο μειονέκτημα είναι το ότι η κατασκευή τους απαιτεί σπάνια μέταλλα, τα οποία σπανίως ανακτώνται από τις μπαταρίες που αποσύρονται.
Και βέβαια, πολλοί είναι οι επιστήμονες και τα ερευνητικά κέντρα που ψάχνουν τον αντικαταστάτη που θα λύσει όλα αυτά τα προβλήματα.
Εδώ έρχεται η γνωστή IBM, η οποία έχει ερευνητικά κέντρα για ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Σε ένα από αυτά, οι επιστήμονες ανακοίνωσαν πως έχουν αναπτύξει μια μπαταρία η οποία χρησιμοποιεί συστατικά τα οποία εξάγονται από το… θαλασσινό νερό!
Προφανώς, αυτό σημαίνει πως μπορεί να κατασκευαστεί χωρίς τα τοξικά βαρέα μέταλλα (κοβάλτιο, νικέλιο) και αλκάλια (λίθιο) που απαιτούν οι μπαταρίες Li-Ion. Επίσης η νέα μπαταρία παρουσιάζεται ως μη εύφλεκτη και ικανή να φορτιστεί κατά 80% μέσα σε μόλις 5 λεπτά!
Προφανώς, η IBM δεν έχει ανακοινώσει άλλες λεπτομέρειες από τη νέα αυτή τεχνολογία, αν και ειδικοί αναφέρουν, με βάση τα στοιχεία που είναι γνωστά, πως οι προδιαγραφές είναι εκπληκτικές. Οι υπεύθυνοι του εργαστηρίου της IBM αναφέρουν πως η μπαταρία έχει επιδείξει διατήρηση του 80% της χωρητικότητάς της μετά από εκατοντάδες έως χιλιάδες κύκλους φόρτισης-αποφόρτισης. Ο κύκλος ζωής της μπαταρίας είναι ακόμη υπό έρευνα, αλλά τα πρωτότυπα εργαστηριακά μοντέλα έχουν πολύ ενθαρρυντικά στοιχεία.
Οι ερευνητές της IBM ήδη συνεργάζονται με μεγάλες εταιρείες όπως η Mercedes-Benz R&D, η Ιαπωνική Central Glass και άλλες, για να τελειοποιήσουν τον ηλεκτρολύτη της μπαταρίας και να διεξάγουν πιο εκτεταμένες δοκιμές. Η εταιρεία οραματίζεται τη νέα της τεχνολογία να εξαπλώνεται σε χρήση από φορητές συσκευές, ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι και εγκαταστάσεις αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας δικτύου.
Βέβαια, ένα από τα σκοτεινά σημεία είναι η ίδια η σύσταση. Τα στοιχεία που μπορούν να εξαχθούν από το θαλασσινό νερό είναι πάμπολλα (π.χ. μαγνήσιο, κάλιο, βόριο, στρόντιο, φθόριο κ.α.), κάτι που δεν παρέχει καμία ένδειξη για την πιθανή σύσταση της μπαταρίας.
Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή, είναι απλά… να περιμένουμε!
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.