Στην αρχή, το διάστημα αποτελούσε προνόμιο των ολίγων. Για την ακρίβεια, μόλις δύο χωρών: ΗΠΑ και ΕΣΣΔ. Τα χρόνια πέρασαν, η κούρσα του διαστήματος έληξε, η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, παρ’ όλα αυτά, το διάστημα παρέμενε προνόμιο ελαχίστων κρατικών υπηρεσιών των μεγαλύτερων κρατών. Όλα αυτά μέχρι τις αρχές της νέας χιλιετίας, οπότε και ξεπήδησαν πολλές εταιρείες οι οποίες είχαν ως στόχο να εκμεταλλευτούν το κενό που άφησε η απόσυρση του διαστημικού λεωφορείου από τη NASA, αλλά και, γιατί όχι, να πάνε ένα βήμα παραπάνω. Πρώτη και καλύτερη, η SpaceX του γνωστού Elon Musk. Πλέον, οι εταιρείες που ασχολούνται με το διάστημα είναι εκατοντάδες και δεν περιορίζονται στην κατασκευή πυραύλων ή άλλων διαστημικών οχημάτων.
Μια από αυτές είναι μια πρωτοεμφανιζόμενη Ιαπωνική εταιρεία ονόματι Gitai, η οποία ετοιμάζει ρομπότ σχεδιασμένα για το διάστημα! Σημειωτέον πως «gitai» στην ιαπωνική γλώσσα σημαίνει μίμηση, κάτι που δεν είναι καθόλου τυχαίο, μιας και τα ρομπότ της Gitai δεν είναι αυτόνομα αλλά τηλεχειριζόμενα, τουλάχιστον μέχρις στιγμής.
Η εταιρεία προετοιμάζει το άνοιγμά της και στην αγορά των ΗΠΑ, μιας και θέλει να δείξει στη NASA τη χρησιμότητα των ρομπότ της στο διάστημα. Λέγοντας διάστημα βέβαια, η εταιρεία δεν περιορίζει τους ορίζοντές της σε δραστηριότητες εκτός οχήματος αλλά και εντός· βέβαια τα λεγόμενα extravehicular activities (EVA) είναι αυτά που θέτουν τους αστροναύτες σε πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο και εκεί βρίσκεται, για την ώρα, το μεγάλο δέλεαρ της τεχνολογίας αυτής. Με δεδομένη την τεράστια αύξηση της δραστηριότητας στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, κάτι που αναμένεται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια με επεκτάσεις και αναβαθμίσεις, οι δυνατότητες που παρέχει ένα (ή και περισσότερα) ρομπότ στους αστροναύτες είναι ανεκτίμητης αξίας. Αντί να βγαίνει ένας αστροναύτης, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάθε φορά, θα μπορεί να βγαίνει το ρομπότ και οι αστροναύτες εντός του όποιου διαστημικού σταθμού να αναλαμβάνουν τον χειρισμό του εναλλάξ ή ακόμη και να κάνουν διάλειμμα!
Ο ιδρυτής της Gitai, βέβαια, δεν περιορίζει τους στόχους του στον ISS· τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες όσο και άλλες χώρες ετοιμάζουν πυρετωδώς νέα ανοίγματα στο διάστημα. Οι ΗΠΑ έχουν ανακοινώσει την πρόθεσή τους να επιστρέψουν στη Σελήνη μέχρι το 2024, να θέσουν έναν διαστημικό σταθμό σε τροχιά γύρω από τον φυσικό μας δορυφόρο, αλλά και να ξεκινήσουν ένα μακρόπνοο project για επίσκεψη στον Άρη. Εκτός της NASA, η SpaceX έχει κάνει απολύτως σαφές το ότι ο απόλυτος προορισμός της είναι ο Άρης, ενώ και η Blue Origin έχει αφήσει να διαφανεί πως και για αυτήν ο στόχος είναι ο κόκκινος πλανήτης. Όλα αυτά απαιτούν «χέρια» και η Gitai πιστεύει πως δεν είναι αναγκαίο να είναι όλα αυτά τα χέρια ανθρώπινα.
Εκτός αυτών των μεγαλόπνοων σχεδίων, η Gitai θέλει να δείξει τη χρησιμότητα των ρομπότ της ακόμη και στο λεγόμενο low earth orbit, για επισκευές και αναβαθμίσεις δορυφόρων σε χαμηλή τροχιά. Για την ώρα, όμως, η Gitai συνεργάζεται με την εταιρεία Nanoracks, η οποία κατασκεύασε (μαζί με τη Boeing και τη Thales Alenia Space) ένα νέο airlock module για τον ISS, στον οποίο υπάρχει ο ρομποτικός της βραχίονας με κωδική ονομασία S1. Ο βραχίονας αυτός είναι παρόμοιος με τους εργοστασιακούς ρομποτικούς βραχίονες που βρίσκουμε σε διάφορα εργοστάσια, αλλά κατά την παρουσία του στον ISS, θέλουν να δείξουν μερικές από τις ικανότητες του βραχίονα, μεταξύ άλλων και στον χειρισμό πληκτρολογίων χειρισμού αλλά και στην αλλαγή καλωδιώσεων.
Μπορεί όλα αυτά να φαίνονται μικρά βήματα, αλλά το πιο σημαντικό είναι το ότι, επιτέλους, γίνονται. Η Gitai είναι μια από τις πάμπολλες εταιρείες οι οποίες έχουν εντοπίσει ένα κενό, μια έλλειψη ή κάποιο σημείο το οποίο θεωρούν πως μπορούν να καλύψουν. Πολλές από αυτές θα αποτύχουν, κάποιες όμως θα τα καταφέρουν. Στο κάτω κάτω… ρομπότ στο διάστημα! Μπορείς να σκεφτείς κάτι πιο εντυπωσιακό από αυτό;
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.