Αν σου αρέσουν τα video games, θα έχεις προφανώς παρατηρήσει πως οι περισσότεροι ήρωες, και δη οι κακοί, πολύ συχνά εμφανίζονται να πάσχουν από κάποια ψυχική ασθένεια. Και βέβαια όχι μόνο στα video games· η εικόνα του κακού, ακόμη και σε ταινίες, κινούμενα σχέδια ή κόμικς, συνδέεται με κάτι τέτοιο. Σκέψου ακόμη και τη γνωστή φράση «ο τρελός επιστήμονας». Ειδικά στα video games, όμως, όπου στα… ας πούμε λιγότερο αθώα εξ αυτών, και οι ήρωες δεν πάνε πίσω. Οι ψυχικές ασθένειες, όμως, δεν υπάρχουν μόνο στα ψέματα. Έχεις αναρωτηθεί ποτέ αν αυτά που βλέπεις στην οθόνη έχουν σχέση με την πραγματικότητα;
Οι υπεύθυνοι του studio Ninja Theory το έκαναν. Όταν ακόμη έφτιαχναν το παιχνίδι Hellblade: Senua’s Sacrifice, η κεντρική ηρωίδα του οποίου αντιμετώπιζε πολλές διαταραχές όπως άγχος, κατάθλιψη, παραισθήσεις και παράνοια, πήραν μια μεγάλη απόφαση: απευθύνθηκαν στον Paul Fletcher, ψυχίατρο και καθηγητή στο University of Cambridge, ώστε να απεικονίσουν αυτές τις ψυχικές ασθένειες με ακρίβεια.
Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας ήταν εκπληκτικό. Το παιχνίδι συνέλεξε μια σειρά από βραβεία, αλλά πέραν αυτών, η ανταπόκριση του κοινού, και ειδικά όσων αντιμετωπίζουν αυτές τις παθήσεις στην πραγματικότητα, ήταν τεράστια και ενθαρρυντική. Έτσι, το studio και ο καθηγητής αποφάσισαν να συνεχίσουν τη δουλειά τους πάνω στις ψυχικές παθήσεις και έτσι φτάσαμε στο σήμερα, όπου ανακοίνωσαν το νέο τους πόνημα: το The Insight Project.
Τι είναι το Insight Project; Είναι μια προσπάθεια να μελετηθεί το πως η τεχνολογία και ειδικότερα τα video games μπορούν να σχεδιαστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να βοηθήσουν όσους πάσχουν από ψυχικά νοσήματα.
Προφανώς, η δουλειά αυτή δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα, ίσως και ποτέ, αλλά ο καθηγητής Fletcher και ο Taneem Antoniades, συνιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ninja Theory, προετοιμάζονται για πολλά χρόνια δουλειάς.
Αυτή τη στιγμή, η ομάδα μελετά το πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν βιομετρικά δεδομένα ώστε να ελέγξουν εξομοιώσεις παιχνιδιών με τον εγκέφαλο και με το σώμα. Το Insight Project σχεδιάζει να διεξάγει επισήμως πειράματα και να μοιραστεί τα ευρήματα με την επιστημονική κοινότητα, με τον απώτερο στόχο να είναι η παροχή βοήθειας στους gamers, έτσι ώστε να εντοπίσουν, να αντιμετωπίσουν και να ελέγξουν τον φόβο, το άγχος και την ψυχολογική πίεση που νιώθουν.
Όπως αναφέραμε και στον πρόλογο, δεν είναι η πρώτη φορά που ένα studio ανάπτυξης παιχνιδιών έχει ασχοληθεί με την ψυχική υγεία. Είναι πολύ σημαντικό, όμως, να ασχοληθεί κάποιος σοβαρά με την ψυχική υγεία στην κοινότητα των gamers. Γνωρίζουμε από πρώτο χέρι το πως το gaming έχει κατηγορηθεί πολλές φορές για προβλήματα όπως ο εθισμός ή η αποξένωση· εδώ έχουμε μια πολύ σοβαρή προσπάθεια για το αντίθετο: τα παιχνίδια να βοηθήσουν χρήστες που αντιμετωπίζουν κατάθλιψη ή απομόνωση, ώστε να κοινωνικοποιηθούν και να αποκτήσουν επαφή με τον έξω κόσμο.
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.