Αν και το θέμα του πόσο καλός οδηγός είσαι δεν (πρέπει να) έχει να κάνει με το φύλο, αλλά με τις γνώσεις, την εμπειρία, αλλά και άλλους παράγοντες όπως η κατάσταση του οδοστρώματος, του οχήματος, στο θέμα οδήγηση, δυστυχώς μπαίνουν κι άλλα στοιχεία στην εξίσωσή όπως η κουλτούρα και ο τρόπος που έχει μεγαλώσει κανείς. Παραδοσιακά τα κοριτσάκια παίζουν με κούκλες και τα αγοράκια με αυτοκίνητα. Αν και τα αγόρια παίρνουν πιο νωρίς το δίπλωμα αυτοκινήτου από τα κορίτσια, εν έτει 2023 το ποσοστό ανδρών και γυναικών οδηγών είναι πλέον σχεδόν το ίδιο.
Αν ρίξουμε μια ματιά στα στατιστικά θα δούμε ότι αν και η χώρα μας έχει πετύχει μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 47% τη δεκαετία 2011-2021 λαμβάνοντας μάλιστα το βραβείο Road Safety Performance Index (PIN) του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας της Ευρώπης, συνεχίσει και έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά (54% με μέση τιμή ΕΕ: 39%) δυστυχημάτων μέσα σε αστικές περιοχές. Σε ό,τι αφορά το φύλο, το 64% των θανάτων σε οδικά ατυχήματα είναι άνδρες (μέση τιμή ΕΕ: 55%).
Τα στατιστικά περιγράφουν μια πραγματικότητα. Το θέμα όπως πάντα, είναι το γιατί. Εδώ έρχεται η βιολογία να (προσπαθήσει να) δώσει την απάντηση. Και το μυαλό σου πήγε στην τεστοστερόνη καλά έκανε, διότι η ορμόνη αυτή κάνει τους άντρες να παίρνουν μεγαλύτερα ρίσκα γενικά στη ζωή τους και κατ’ επέκταση πίσω από το τιμόνι. Η τεστοστερόνη σε κάνει βέβαια να αντιλαμβάνεσαι το περιβάλλον σου σε σχέση με τον εαυτό σου καλύτερα, αλλά ταυτόχρονα σου δίνει υπερβολική αυτοπεποίθηση. Αυτός είναι άλλωστε και ένας από τους όλους για τον οποίο οι έφηβοι και οι νέοι μεταξύ είκοσι και τριάντα που τα επίπεδα τεστοστερόνης είναι πιο ανεβασμένα παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής σε τροχαία ατυχήματα.
Η ασφαλής οδήγηση απαιτεί ένα εύρος προσοχής που μοιάζει με ακτίνα λέιζερ. Σκέψου όλα τα ατυχήματα που συνέβησαν όταν κάποιος απομάκρυνε το βλέμμα από το δρόμο για ένα μόνο δευτερόλεπτο. Και εδώ οι γυναίκες έχουν το πάνω χέρι στο θέμα της προσοχής, επειδή τα οιστρογόνα ενισχύουν τη συγκέντρωση (περισσότερο από ό,τι η τεστοστερόνη στους άνδρες).
Εκτός από τις ορμόνες η φυσιολογία του εγκεφάλου στα δύο φύλα είναι διαφορετική. Οι άνδρες για παράδειγμα έχουν μεγαλύτερη αμυγδαλή. Πρόκειται για μια περιοχή στον εγκέφαλο σε σχήμα αμυγδάλου που σχετίζεται με συναισθήματα, ιδιαίτερα με τα αρνητικά (θυμός, φόβος, επιθετικότητα). Όταν εκτίθεται σε απειλητικές ή αγχωτικές καταστάσεις, η αμυγδαλή “παίρνει μπρος” και ωθεί τους άντρες να αντιδράσουν. Κι αυτό σημαίνει ότι αν είσαι άντρας έχεις μεγαλύτερες πιθανότητες να αντιδράσεις με οργή στο δρόμο και να κάνεις κόντρα με κάποιον που νομίζεις ότι σου πήρε τη θέση στο οδόστρωμα.
Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερο προμετωπιαίο φλοιό, ο οποίος ωριμάζει πιο γρήγορα από ό,τι στους άνδρες. Αυτό το τμήμα του εγκεφάλου δίνει στους ανθρώπους την ικανότητα να ρυθμίζουν τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά – είναι το μέρος που ενεργοποιείται όταν “σκεφτόμαστε καλά πράγματα”. Δεδομένου ότι η επιφάνεια αυτής της περιοχής είναι μεγαλύτερη στις γυναίκες, εξηγεί γιατί αναλαμβάνουν λιγότερα ρίσκα από τους άνδρες.
Τελικά;
Θεωρητικά αν όλοι τηρούσαν κατά γράμμα τον ΚΟΚ και τις σημάνσεις των δρόμων θα είχαμε ατυχήματα μηδέν – υπό την προϋπόθεση ότι και όλα τα υπόλοιπα λειτουργούσαν σωστά, όπως δρόμοι, οχήματα, πεζοί.
Όμως επειδή ακόμα βρίσκονται άνθρωποι πίσω από το τιμόνι και όχι ρομπότ, η ασφαλής οδήγηση εξαρτάται από πάρα πολλές παραμέτρους. Όταν πρόκειται για ακατέργαστες γνωστικές δεξιότητες που απαιτούνται για την οδήγηση, οι άνδρες έχουν ένα πλεονέκτημα έναντι των γυναικών. Ο ανδρικός εγκέφαλος τείνει να υπερέχει στην κινητική, χωρική και οπτική επεξεργασία. Ωστόσο η ευσυνειδησία και η ασφάλεια είναι πιο σημαντικά πίσω από το τιμόνι, και οι γυναίκες επιδεικνύουν αυτά τα χαρακτηριστικά πολύ πιο συχνά από τους άνδρες.
Τελικά, οι άνδρες και οι γυναίκες μπορούν να είναι και οι δύο εξαιρετικοί οδηγοί, αν και διαπρέπουν σε διαφορετικά σύνολα δεξιοτήτων. Η αλήθεια είναι ότι μέχρι οι δρόμοι να πλημμυρίσουν με αυτόνομα οχήματα η μάχη του πιο φύλο είναι καλύτερος οδηγός δεν θα πάψει ποτέ.
Σε κάθε περίπτωση, είτε είσαι γυναίκα, είτε άνδρας, ό,τι όχημα κι αν οδηγείς, με τέσσερις ή δύο ρόδες, η ασφάλεια είναι υποχρεωτική. Εκτός από τη βασική υπάρχει και η μικτή, αλλά και άλλες καλύψεις (οδική βοήθεια, νομική προστασία κ.λπ) που θα πρέπει να έχεις υπόψη σου. Μια επίσκεψη στο COSMOTE Insurance και θα λυθούν όλες οι απορίες σου.
Σχετικά με τις γυναίκες οδηγούς, το COSMOTE Insurance μας ενημερώνει για τα εξής:
- Οι γυναίκες αποτελούν το 38% των πελατών του
- Δεν φαίνεται να προτιμούν τις… μακροχρόνιες σχέσεις αφού αγοράζουν λιγότερα ετήσια συμβόλαια από τους άνδρες (5% λιγότερο)
- Εκτιμούν περισσότερο την ασφάλεια, αγοράζοντας περισσότερα συμβόλαια αυτοκινήτου με συμπληρωματικές καλύψεις (πυρός/κλοπής, μικτή) από τους άνδρες (4% περισσότερο)