Σήμερα το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να σηκώσουμε το κινητό μας. Η λήψη βίντεο πλέον είναι κάτι τόσο συνηθισμένο, ώστε κανένας δε δίνει ιδιαίτερη σημασία. Ποιος θα φανταζόταν σήμερα να βιντεοσκοπήσει απλά έναν δρόμο, μια προβλήτα, ένα πεζοδρόμιο; Αν γυρίσουμε το ρολόι πίσω 150 χρόνια, όμως, η τεχνολογία του βίντεο ήταν ένα ακόμη προϊόν της θαυμαστής τεχνολογικής έκρηξης εκείνης της εποχής, αλλά και κάτι πρωτόγνωρο. Κάπως έτσι, πολλοί από τους πιο εύπορους της εποχής αγόραζαν κάμερες, φιλμ, και εξοπλισμό για βιντεοσκόπηση, και ξεχύνονταν πραγματικά οπουδήποτε, βιντεοσκοπώντας το οτιδήποτε!
Κάπως έτσι σήμερα υπάρχουν πολλές δεκάδες ταινίες με βίντεο από τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, τα οποία δεν είναι προϊόντα στούντιο αλλά απεικονίζουν απλές καθημερινές στιγμές της ζωής εκείνης της εποχής. Πολλά από αυτά προέρχονται από τις προσπάθειες των αδελφών Lumiere, οι οποίοι ήταν και οι πρώτοι που έκαναν τον κινηματογράφο επάγγελμα, κινηματογραφώντας διάφορες πτυχές της καθημερινότητας, αλλά μέχρι και αστεία περιστατικά. Μάλιστα, στο απόγειο της δραστηριότητάς τους, έστελναν κινηματογραφιστές στα πέρατα της υφηλίου, θέλοντας να προσφέρουν στο κοινό της Γαλλίας (και όχι μόνο) κινούμενες εικόνες από μακρινές χώρες!
Βέβαια, μιλάμε για την έβδομη τέχνη στα σπάργανα, με κάμερες οι οποίες λειτουργούσαν με χειροκίνητη μανιβέλα, ενώ και τα ίδια τα φιλμ ήταν κάκιστης ποιότητας σε σχέση με τα μοντέρνα στάνταρ, αλλά και σχετικά μικρού μήκους! Έτσι, όλα τα βίντεο των αδελφών Lumiere διαρκούσαν λίγα δευτερόλεπτα, ενώ η ταχύτητά τους δεν ήταν καν σταθερή αλλά εξαρτώταν από το πόσο σταθερό χέρι είχε ο κινηματογραφιστής. Τέλος, μιλάμε σαφώς για ασπρόμαυρα φιλμ.
Κάπου εδώ έρχεται η “μαγεία” της σύγχρονης τεχνολογίας, όμως, και ένας φανατικός YouTuber ονόματι Denis Shiryaev έχει βαλθεί να φέρει τα βίντεο των Lumiere όσο πιο κοντά γίνεται στην σύγχρονη εποχή. Έτσι, έχει χρησιμοποιήσει μια σειρά αλγόριθμους και συστήματα βελτίωσης εικόνας, τα οποία αναλαμβάνουν να κλείσουν την ψαλίδα και να φέρουν αυτά τα βίντεο στην ποιότητα που περιμένουμε από τη σύγχρονη τεχνολογία.
Το πρώτο βήμα είναι η αποκατάσταση του frame rate, είτε μέσω απόρριψης διπλών καρέ, είτε παραγωγής ενδιάμεσων καρέ εκεί που λείπουν – τα βίντεο των Lumiere ήταν γυρισμένα στα περίπου 16 καρέ το δευτερόλεπτο – για να φτάσει το βίντεο τα 60 καρέ το δευτερόλεπτο. Παράλληλα, έχει εφαρμόσει σταθεροποίηση εικόνας περιορίζοντας την κίνηση της κάμερας, αλλά και έχει αφαιρέσει θόρυβο (λόγω ποιότητας φιλμ) και άλλες ζημιές που έχουν υποστεί τα βίντεο μετά από τόσα χρόνια. Το επόμενο βήμα είναι το upscaling, ανεβάζοντας την ανάλυση σε 4k, μέσω συστήματος τεχνητής νοημοσύνης, ενώ άλλο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης έχει αναλάβει τον τεχνητό χρωματισμό των βίντεο, αλλά και την προσθήκη λεπτομερειών στα πρόσωπα των ανθρώπων που απεικονίζονται! Τέλος, έχει προσθέσει ήχους στα βίντεο – για παράδειγμα, όταν βλέπεις ένα σκύλο, έχει προσθέσει γαύγισμα ή όταν περνά ένα άλογο, ακούγονται ποδοβολητά!
Όλα αυτά, βέβαια, είναι απλές βελτιώσεις και ήδη τα βίντεο έχουν προκαλέσει τη μήνι ιστορικών και άλλων ακαδημαϊκών, οι οποίοι “γκρινιάζουν” πως οι βελτιώσεις αυτές δημιουργούν μια στρεβλή εικόνα του παρελθόντος, υπονομεύουν τις επιλογές του αρχικού κινηματογραφιστή, ενώ όλα τα εφέ και οι επεμβάσεις αφαιρούν από το πρωτότυπο. Ο ίδιος ο Shiryaev απλά αναφέρει πως ουδέποτε ισχυρίστηκε πως τα βελτιωμένα βίντεο θα έπρεπε να ιδωθούν ως ιστορικές πηγές, αλλά ότι το κάνει για ψυχαγωγικό σκοπό.
Προφανώς και οι ιστορικοί και οι άλλοι μελετητές θα πρέπει να εξετάζουν μόνο το πρωτότυπο υλικό για να βγάλουν συμπεράσματα. Όλοι εμείς οι υπόλοιποι “κοινοί θνητοί” μπορούμε άνετα να δούμε τα βελτιωμένα βίντεο του Shiryaev και να απολαύσουμε το έργο των Lumiere σε πολύ καλύτερη ποιότητα απ’ ότι οι ίδιοι θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν, βλέποντας κινούμενες εικόνες του περασμένου (και προπερασμένου) αιώνα!
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.