Η αγορά των smartphones είναι εδώ και χρόνια ώριμη. Οι συσκευές που βρίσκουμε στην αγορά έχουν συγκεκριμένες δυνατότητες και χαρακτηριστικά, ενώ πλέον είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που έχουμε κάποια ριζοσπαστική τεχνολογία. Τελευταία τέτοια ήταν οι αναδιπλώμενες οθόνες, αλλά ακόμη κι αυτή πλέον μετρά πάνω από μισή δεκαετία παρουσίας. Αυτό έχει και μια παράπλευρη συνέπεια: ακόμη και τα smartphones χαμηλότερου κόστους πλέον έχουν όλες τις δυνατότητες των πιο ακριβών μοντέλων, με λίγους συμβιβασμούς, ενώ παράλληλα βλέπουμε όλο και πιο συχνά συσκευές με χαρακτηριστικά πολύ κοντά στην κορυφή να βγαίνουν στην αγορά σε χαμηλότερες τιμές.
Παραδοσιακά, οι πωλήσεις των συσκευών ακολουθούσαν μια κατανομή, όσον αφορά το κόστος, η οποία είναι γνωστή στους επιστημονικούς κύκλους ως “κανονική κατανομή”. Η κατανομή αυτή μοιάζει με το σχήμα “καμπάνας” και υποδηλώνει πως ο κύριος όγκος των πωλήσεων γίνεται περίπου στο μέσο της κλίμακας κόστους. Με απλά λόγια, οι περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν ένα μοντέλο με μέσο κόστος, ενώ οι πωλήσεις φθίνουν όσο πηγαίνουμε προς τα δύο άκρα. Τόσο οι συσκευές πολύ χαμηλού κόστους (κατηγορία “budget”), όσο και οι συσκευές πολύ υψηλού κόστους (κατηγορία “flagship”) έχουν λιγότερους αγοραστές.
Τα στοιχεία των πωλήσεων – όπως τα κατέγραψε η εταιρεία ερευνών Canalys – για το τελευταίο τρίμηνο του 2023, όμως, δείχνουν κάτι διαφορετικό για την αγορά στην Ευρώπη: οι αγοραστές στις χώρες της Ευρώπης επέλεξαν smartphones με κόστος $800 και άνω, σε πολύ σημαντικό ποσοστό! Για την ακρίβεια, περίπου το 40% των πωλήσεων (κατά αριθμό συσκευών) αφορούσε τέτοιες συσκευές, δηλαδή στις κατηγορίες high-end και flagship. Αυτό σε μεγάλο βαθμό αντικατοπτρίζει και το μεγάλο ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για το iPhone 15 Pro, τις σταθερά υψηλές πωλήσεις των Samsung Galaxy S, αλλά και ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα Google Pixel.
Η έρευνα έδειξε μια σημαντική μετατόπιση της κατανομής προς τα δεξιά, δηλαδή προς τις συσκευές υψηλότερου κόστους, κάτι που φαίνεται πως έχει και μια δευτερεύουσα συνέπεια: το καταναλωτικό κοινό επιλέγει να κρατήσει τα smartphones του περισσότερο, επιλέγοντας ακριβότερη συσκευή όταν και όποτε αποφασίσει να κάνει αναβάθμιση. Ένας πιθανός λόγος είναι αυτό που αναφέραμε στην εισαγωγή: τα νέα smartphones πλέον δεν έχουν κάποια ριζοσπαστική νέα τεχνολογία, η οποία θα ωθούσε τους καταναλωτές να αλλάξουν συσκευή.
Σε ένα άλλο επίπεδο, η Apple αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων για το τελευταίο τρίμηνο του 2023, καταγράφοντας πωλήσεις 12,4 εκατομμυρίων συσκευών. Παράλληλα, η εταιρεία έπιασε και την κορυφή στην παγκόσμια κατάταξη πωλήσεων, για πρώτη φορά στην ιστορία της. Τα στοιχεία δείχνουν πως η μέχρι πρότινος πρώτη Samsung – η οποία είχε αυτή τη θέση από το πολύ μακρινό 2010 – υποχώρησε σε πωλήσεις, έχοντας αρνητικό δείκτη, κάτι κοινό για τις 5 κορυφαίες εταιρείες εκτός της Apple! Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, η Samsung έπεσε κατά 12% στο τελευταίο τρίμηνο (σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους) και 10,8 εκατομμύρια συσκευές, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκουμε τη Xiaomi, η οποία κατέγραψε πτώση 10% και διακίνησε περίπου 6 εκατομμύρια συσκευές. Στην επόμενη θέση βρίσκουμε τη Motorola, η οποία είχε εντυπωσιακή ανάπτυξη της τάξης του 73% και διακίνησε δύο εκατομμύρια συσκευές! Το συμπέρασμα όλων αυτών; Η ωριμότητα της αγοράς των smartphones είναι αυτή που σπρώχνει ταυτοχρόνως τις πωλήσεις στο ανώτερο τμήμα της αγοράς, αλλά παράλληλα εξωθεί και τους καταναλωτές να μην αλλάζουν τόσο συχνά τις συσκευές τους. Αυτά τα δύο δεδομένα προφανώς συνδέονται, ενώ είναι ενδεικτικά μιας ώριμης αγοράς αλλά και μιας αγοράς που πλέον καλείται να κάνει κάποιο άλμα στην τεχνολογία, ώστε να δώσει κίνητρο στους καταναλωτές να αναβαθμίσουν τις συσκευές τους. Μπορεί το άλμα αυτό να είναι η είσοδος του AI στα smartphones; Θα το δούμε στο κοντινό μέλλον! Για την ώρα εσύ μπορείς να βρεις όλες τις συσκευές σε ένα κατάστημα COSMOTE και ΓΕΡΜΑΝΟΣ.