16
Τάσεις και Ενδιαφέροντα

Το μεγάλο σχέδιο του Zuckerberg για να φέρει στο Facebook τη γενιά Z!

Το μεγάλο σχέδιο του Zuckerberg για να φέρει στο Facebook τη γενιά Z!
Είναι κοινό μυστικό ότι οι 20-άρηδες σνομπάρουν το Facebook. Ο Zuckerberg, όμως, έχει μυστικό σχέδιο!

Το Facebook είναι για τους γέρους! Μπορεί να ακούγεται προκλητικό, αλλά αν έχεις παιδιά – και ειδικά εφήβους – τότε θα το ξέρεις ήδη. Οι νέες γενιές δεν ενδιαφέρονται για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα οποία δραστηριοποιούνται οι γονείς τους – γιατί άραγε! Αυτή η λεπτομέρεια είναι που μπορεί κάλλιστα να γονατίσει την αυτοκρατορία του Mark Zuckerberg, της οποίας οι “ατμομηχανές” είναι το Facebook και το Instagram. Το γεγονός πως πλέον υπάρχει μια δημογραφική τρύπα στους χρήστες της Meta είναι κάτι που δεν έχει περάσει απαρατήρητο από τους υπεύθυνους της εταιρείας. Και τώρα ο Zuckerberg θέλει να την κλείσει!

Στην ιστορία του Facebook παραδοσιακά βλέπαμε τις νέες γενιές να πρωτοστατούν στα δημογραφικά. Μια μελέτη του 2014 – δέκα χρόνια πριν – έδειχνε πως το 71% των teenagers με ηλικίες 13 έως 17 χρονών χρησιμοποιούσαν Facebook. Δέκα χρόνια αργότερα, το ποσοστό αυτό έχει πέσει στο 33%. Δεν είναι κάτι περίεργο, είναι γνωστό πως οι ηλικίες αυτές βλέπουν το Facebook ως κάτι που χρησιμοποιούν οι γονείς τους και οι παππούδες τους. Η εταιρεία του Zuckerberg, όμως, έχει βάλει στόχο κι αυτός δεν είναι άλλος από τη generation Z, δηλαδή όσους έχουν γεννηθεί μεταξύ 1997 και 2012.

Το σχέδιο της Meta έχει δύο κατευθυντήριες. Η πρώτη είναι περισσότερη “ανακάλυψη” στο feed. Αυτό ίσως να το έχεις δει ήδη, μιας και σημαίνει περισσότερα “προτεινόμενα” posts και reels αντί για posts και υλικό που έχουν ανεβάσει οι φίλοι και οι γνωστοί. Το ίδιο ισχύει και για το Instagram, στο οποίο πλέον κυριαρχεί υλικό από χρήστες που δεν ακολουθείς ήδη.

Η δεύτερη κατευθυντήρια αφορά την προσέλκυση των νέων ενηλίκων μέσα από πράγματα όπως το Marketplace, το Dating, τα Groups, και τα Events. Εδώ η λεπτομέρεια είναι το “νέων ενηλίκων” και όχι των εφήβων, κι αυτό έχει τη δική του εξήγηση. Η Meta δεν είναι ιδιαίτερα ένθερμη στην προώθηση των προϊόντων της άμεσα σε teenagers, ενόσω βρίσκεται κάτω από το μικροσκόπιο των ρυθμιστικών αρχών μετά από μηνύσεις και επερωτήσεις σχετικά με τις επιπτώσεις του Instagram και του Facebook στην ψυχική υγεία των εφήβων. Με άλλα λόγια, δεν θέλει να αγγίξει αυτή τη δημογραφική ομάδα.

Από μια άλλη οπτική γωνία, όμως, το Facebook έχει μεγαλύτερο νόημα στην ομάδα των νέων ενηλίκων. Στο σκεπτικό της Meta, μπορεί ένας νέος φοιτητής (ή και απόφοιτος) να έχει μετακομίσει σε άλλη πόλη, να θέλει να αγοράσει μεταχειρισμένα έπιπλα φθηνά για το σπίτι του από το Marketplace, να βρει ενδιαφέροντα μέρη να πάει μέσα από τα τοπικά Groups, ή και να γνωρίσει ανθρώπους μέσα από το Dating.

Η πραγματικότητα που θα πρέπει να υπερκεράσει το Facebook (κυρίως) και το Instagram (δευτερευόντως), όμως, είναι το ότι οι ηλικίες στις οποίες στοχεύει η Meta είναι αυτές που θα πρέπει να αποφασίσουν αν θέλουν έναν λογαριασμό σε ένα μέσο στο οποίο έχουν λογαριασμό – και επομένως βλέπουν τα posts – οι γονείς, οι θείοι, ακόμη και οι παππούδες και οι γιαγιάδες τους. Κι αυτό ουδεμία σχέση έχει με το ποια posts θα προωθεί η κάθε πλατφόρμα, αλλά το αν θα μπορεί ο έφηβος ή ο νέος ενήλικας να το χρησιμοποιήσει, χωρίς οι γονείς του και οι φίλοι τους να δουν τις φωτογραφίες του από το τελευταίο πάρτι ή το κλαμπ που πήγε με την παρέα!

Κάπου εκεί τελειώνει και η συζήτηση, και ίσως η Meta θα πρέπει να αρχίσει να έρχεται κατάματα με την πραγματικότητα του ότι… όλα τα ωραία πράγματα κάποτε τελειώνουν.