Οι αναζητήσεις στο Google Search μπορεί να είναι επιτυχημένες ή αποτυχημένες· μια λεπτομέρεια στους όρους αναζήτησης μπορεί να κάνει τη διαφορά. Κι όμως, αν ξέρεις τι ζητάς, τελικά μάλλον θα καταφέρεις να εντοπίσεις την σωστή πληροφορία. Τι γίνεται, όμως, αν αυτό που ψάχνεις δεν είναι σαφές ούτε σε εσένα τον ίδιο, ή αν αυτό που ψάχνεις δεν είναι εύκολο να περιγραφεί;
Η Google έχει κάνει τεράστιες προόδους (και) στη μηχανή αναζήτησης, το πασίγνωστο Google Search, και τώρα μας δίνει το πρώτο δείγμα μιας νέας λειτουργίας του Search, η οποία μπορεί να συνδυάζει εικόνα και γραπτούς όρους. Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα, μιας και ο απώτερος στόχος για το Search είναι να μπορεί να καταλάβει ακριβώς το τι εννοείς, ακόμη κι αν στην αναζήτησή σου έχεις γράψει περιφραστικά μια ερώτηση, και όχι όρους. Αν και έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε, μια από τις πιο σημαντικές αναβαθμίσεις του Search ήταν η δυνατότητα να καταλαβαίνει πλήρεις προτάσεις. Για παράδειγμα, αν ήθελες να βρεις την απόσταση Γης – Σελήνης, ενώ παλαιότερα θα έγραφες “γη σελήνη απόσταση”, πλέον το Google μπόρεσε να επεξεργαστεί μια πλήρη πρόταση όπως “Ποια είναι η απόσταση της Γης από τη Σελήνη;” χωρίς να μπερδευτεί από τις υπόλοιπες λέξεις. Η νέα λειτουργία μπορεί να ιδωθεί ως επέκταση της προηγούμενης, αλλά είναι πραγματικά μεγάλο άλμα και καθόλου εύκολο να υλοποιηθεί, παράγοντας ακριβείς απαντήσεις.
Τα τελευταία χρόνια, η Google έχει βάλει το Search στον αστερισμό της τεχνητής νοημοσύνης, μιας και τέτοια συστήματα AI είναι ιδανικά για εφαρμογές αυτού του είδους. Τώρα όμως έρχεται αυτό που η Google ονομάζει multisearch, δηλαδή η μικτή αναζήτηση, η οποία χρησιμοποιεί τόσο κείμενο (λέξεις-κλειδιά) όσο και εικόνες για να βρει κάτι.
Στην ανακοίνωση της ίδιας της Google βρίσκουμε μερικά ενδιαφέροντα παραδείγματα, όπως το να έχεις μια φωτογραφία ενός φορέματος σε πορτοκαλί χρώμα, και να προσθέτεις τη λέξη πράσινο έτσι ώστε το Google Search να προσπαθήσει να εντοπίσει ένα παρόμοιο φόρεμα σε πράσινο χρώμα. Ή το παράδειγμα μιας φωτογραφίας με μια τραπεζαρία, στην οποία προσθέτεις τις λέξεις “τραπεζάκι καφέ” για να βρεις ένα τραπεζάκι που να ταιριάζει στο στυλ. Ή ακόμη και τη φωτογραφία ενός φυτού (πχ δενδρολίβανο) και τις λέξεις “οδηγίες φροντίδας” για να βρεις πόσο συχνά πρέπει να το ποτίζεις ή αν χρειάζεται περισσότερο ή λιγότερο φως.
Όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσω της ικανότητας των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης της Google, τα οποία είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να κατηγοριοποιήσουν πάρα πολλά αντικείμενα μέσα σε φωτογραφίες, και μάλιστα, όπως φαίνεται από το multisearch, να μαρκάρουν και λεπτομέρειες σε αυτά. Όπως στο παράδειγμα της Google με το φόρεμα, όπου το σύστημα μπορεί να αναγνωρίσει το αν η φούστα είναι πλισέ ή όχι!
Αυτή τη στιγμή, το multisearch (το οποίο ονομάζεται Google Lens Multisearch) μπαίνει στο ίδιο το app της Google τόσο στην έκδοση για Android όσο και στην έκδοση για iOS. Από τα παραδείγματα της ίδιας της εταιρείας, βέβαια, παρατηρούμε μια ροπή προς το… shopping, δηλαδή μάλλον κλίνει περισσότερο προς το να σου βρίσκει προϊόντα για να αγοράσεις. Παρά ταύτα, οι ίδιοι οι ερευνητές της Google διαβλέπουν… μέλλον λαμπρό για το σύστημα μικτής αναζήτησης, μιας και οραματίζονται πως θα μπορείς ακόμη και να έχεις μπροστά σου κάτι που έχει χαλάσει, να το βγάλεις φωτογραφία και να προσθέσεις “πώς φτιάχνεται”, για να βρεις οδηγίες για την επισκευή του! Μάλιστα, ένας εκ των επικεφαλής του project αναφέρει πως ίσως και να δουλεύει ήδη αυτό, με χαλασμένα ποδήλατα!
Στο μέλλον, η λειτουργία του multisearch θα επεκταθεί για να περιλαμβάνει και βίντεο, οποιαδήποτε εικόνα, αλλά και ήχο! Προφανώς, έχουμε ένα σύστημα το οποίο δεν πρόκειται να γίνει τέλειο μέσα σε λίγους μήνες, αλλά η Google συνεχίζει την έρευνα έτσι ώστε να προσθέτει συνεχώς λειτουργίες και να βελτιώνει την ακρίβεια των απαντήσεων, αλλά και την ικανότητα των συστημάτων της να καταλαβαίνουν τις αναζητήσεις των ανθρώπων.
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.