Η Google είναι μια εταιρεία η οποία είναι γνωστή για πολλά πράγματα, αλλά η κύρια πηγή εσόδων της είναι οι διαφημίσεις. Συγκεκριμένα, μέσα από τον Chrome όσο και από υπηρεσίες που παρέχει σε ιστοσελίδες, παρακολουθεί τις κινήσεις δισεκατομμυρίων χρηστών του Internet και καταγράφει τα δεδομένα, με σκοπό να “σερβίρει” στοχευμένες διαφημίσεις. Τώρα, η Google πάει ένα βήμα παραπέρα, προσπαθώντας να αντικαταστήσει τα διαβόητα cookies με μια νέα τεχνολογία την οποία ονομάζει: privacy sandbox.
Οι ιστοσελίδες χρησιμοποιούν cookies για διάφορους λόγους. Η εισαγωγή των cookies έγινε πριν από δεκαετίες με σκοπό, για κάθε site, να αποθηκεύει τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη τοπικά, στον υπολογιστή του, ώστε να μη χρειάζεται να τις ξαναβάζει κάθε φορά που επισκέπτεται αυτό το site. Οι διαφημιστές, όμως, είδαν μια θαυμάσια ευκαιρία να κάνουν κατάχρηση των cookies και να “βλέπουν” όλα τα sites τα οποία επισκέφθηκε ο εκάστοτε χρήστης. Για αυτό το λόγο υπάρχουν διάφορες επιλογές περιορισμού των cookies. Η Google (και άλλες διαφημιστικές εταιρείες) όμως εκμεταλλεύεται την ηγετική θέση που έχει στον χώρο του Internet ώστε να εξαναγκάζει τους χρήστες στο να αποδέχονται τα δικά της cookies, αλλά και στους διαχειριστές ιστοσελίδων ώστε να τα ενσωματώνουν στις σελίδες τους. Έτσι μπορεί να έχει μια πλήρη εικόνα για την κίνηση του κάθε χρήστη στο διαδίκτυο. Οι περιορισμοί, όμως, παραμένουν. Αυτός είναι και ο λόγος που τώρα δημιουργεί το σύστημα Privacy Sandbox, για να αντικαταστήσει τα μεμονωμένα cookies.
Το νέο σύστημα δεν καταργεί την ιδέα των cookies. Αντιθέτως, βάζει την ίδια τη Google στο κέντρο, δίνοντάς της τον απόλυτο έλεγχο των δεδομένων κάθε χρήστη, καθώς παρακολουθεί το ποια sites επισκέπτεται, ποιες σελίδες βλέπει, ποια προϊόντα ψάχνει, ακόμη και ποιες ταινίες και τι είδους μουσική ακούει – σε οποιοδήποτε site!
Το Privacy Sandbox είναι ένα σύστημα το οποίο έχει ενσωματώσει στον δικό της browser, τον Chrome, και το οποίο όλοι οι άλλοι browsers έχουν απορρίψει ως ιδέα. Όμως, ο Chrome κατέχει το 64% της παγκόσμιας αγοράς – το 75% στην Ελλάδα – κάτι που δίνει στη Google τεράστια ισχύ στο να επιβάλλει τη θέλησή της. Όπως αναφέρει ο οργανισμός Electronic Frontier Foundation, όμως, το σύστημα αυτό είναι “μια πολύ κακή ιδέα” και δίνει τον απόλυτο έλεγχο των διαφημίσεων στη Google, ενώ ταυτόχρονα αφήνει τον χρήστη εκτεθειμένο. Η μόνη διαφορά με τα cookies είναι πως ο κάθε χρήστης πλέον είναι εκτεθειμένος μόνο στη Google. Το σύστημα ενεργοποιήθηκε πριν λίγους μήνες και ίσως είδες μια ειδοποίηση για αυτό, μετά από κάποιο update, όπως στην παρακάτω εικόνα.
Ακόμη, όμως, υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης του Privacy Sandbox, μέσα από τρεις ρυθμίσεις στον Chrome. Θα πρέπει να μπεις στα Settings του Chrome, να πας στην περιοχή Privacy and security, να επιλέξεις το Ad privacy, κι εκεί να απενεργοποιήσεις τις τρεις επιλογές που θα βρεις: Ad topics, Site-suggested ads, και Ad measurement.
Βέβαια, όπως προτείνει το Electronic Frontier Foundation, ακόμη καλύτερα θα είναι αν επιλέξεις κάποιον άλλο browser, μιας και η Google μπορεί να βάλει οτιδήποτε θελήσει, μέσα στον Chrome. Το EFF προτείνει τη χρήση Firefox ή Safari, δύο browsers οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν προστασία από cookies, ενώ εννοείται πως δεν έχουν καν το σύστημα της Google, και προστατεύουν τον χρήστη από όλους όσους θα ήθελαν να γνωρίζουν τις κινήσεις του, είτε για διαφημιστικούς λόγους είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο.
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.