1015
Smart Cities

Έρχονται τα ιπτάμενα ταξί! Οι πόλεις όμως είναι έτοιμες;

Έρχονται τα ιπτάμενα ταξί! Οι πόλεις όμως είναι έτοιμες;
Όλες οι μελέτες δείχνουν πως οι μεγαλουπόλεις θα κατακλυστούν από ιπτάμενα ταξί μέχρι το 2030. Η έλευση των ιπτάμενων οχημάτων, όμως, απαιτεί σημαντικές υποδομές!

“Όταν η γη δεν επαρκεί, υπάρχει και ο ουρανός!”

Εντάξει, αυτό δεν το είπε κάποιος μελλοντολόγος ή διανοητής, το βγάλαμε από το μυαλό μας, αλλά είναι ακριβώς αυτό που πρόκειται να συμβεί σε όλες τις μεγαλουπόλεις του πλανήτη! Η κίνηση στους δρόμους των πόλεων δεν αναμένεται να βρει σύντομα λύση, επομένως ο ουρανός είναι το μοναδικό βήμα, η επέκταση της κίνησης στην τρίτη διάσταση, ώστε οι μετακινήσεις να γίνουν πιο γρήγορες και πιο αποδοτικές. Παράλληλα, έχουμε τη στροφή στον ηλεκτρισμό με πολλές εταιρείες να ασχολούνται με την ανάπτυξη οχημάτων με ηλεκτρικούς κινητήρες, τα οποία μοιάζουν με drones μεγάλων διαστάσεων και με θέσεις για επιβάτες – τα επονομαζόμενα eVTOLs (electric Vertical Take-Off & Landing).

Η τεχνολογία για τα οχήματα καθέτου απογείωσης και προσγείωσης υπάρχει ήδη και δεν είναι κάτι πειραματικό. Μάλιστα έχουμε παραδείγματα κολοσσών της αυτοκίνησης που ασχολούνται με τέτοια οχήματα, και μάλιστα οι μπαταρίες που απαιτούνται για την κίνησή τους καλύπτονται από τη σημερινή τεχνολογία και δεν απαιτείται κάποιο άλμα, όπως ισχύει στα αεροπλάνα. Η κίνηση εντός πόλεως αφορά μικρές αποστάσεις και πτήσεις κατά μέσον όρο 18 λεπτών, κάτι εντελώς εφικτό. Τα νέα αυτά “ιπτάμενα ταξί” θα μπορούν να μεταφέρουν έως και 6 επιβάτες σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης, με ειδικό ενδιαφέρον σε διαδρομές από και προς τα αεροδρόμια των πόλεων, αλλά και το κέντρο τους.

Στις ΗΠΑ οι αεροπορικές εταιρείες American Airlines και United Airlines έχουν ήδη κάνει παραγγελίες για eVTOLs, παρά το γεγονός πως ακόμη δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο όχημα που να έχει λάβει έγκριση από τις αρχές. Παράλληλα, οι UAL και Archer Aviation έχουν ήδη καταστρώσει διαδρομές για τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο, ενώ η Delta Air Lines έχει επενδύσει στην Joby Aviation, μια μικρή εταιρεία με εξειδίκευση στα eVTOLs. Αλλά και στην δική μας πλευρά του Ατλαντικού, έχουμε τις Βρετανικές Vertical Aerospace, Odys Aviation, Lilllium, και τη Γερμανική Volocopter.

Υποδομές

Το πρόβλημα στην εξάπλωση των αεροταξί είναι τα σημεία στάθμευσης και προσγείωσης. Ήδη η αμερικάνικη υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, η FAA, έχει δημοσιεύσει προδιαγραφές για τα λεγόμενα Veriports, με συγκεκριμένες διαστάσεις για τα σημεία από/προσγείωσης, διαδρόμους ασφαλούς άφιξης και αναχώρησης των επιβατών, κατευθυντήριες για την φωτεινή σήμανση, αλλά και προδιαγραφές για τα ηλεκτρικά κυκλώματα και τις παροχές για τη φόρτιση των οχημάτων. Αυτές οι υποδομές, μέχρι και αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν – ενώ ένα ερώτημα είναι το αν θα μπορέσουν να βρεθούν χώροι για veriports στα κέντρα των μεγαλουπόλεων.

Προοπτικές

Στις δηλώσεις του Adam Goldstein, CEO της Archer Aviation, βρίσκουμε την πορεία προς το μέλλον: «Θα ξεκινήσουμε σιγά σιγά. Θα βάλουμε δεκάδες [οχήματα] σε κυκλοφορία. Θα πάμε σε αρκετές διαφορετικές πόλεις. Θα ξεκινήσουμε έτσι για να δείξουμε πως αυτό μπορεί να λειτουργήσει». Οι εταιρείες φαίνονται ήδη έτοιμες να ξεκινήσουν τις πρώτες τους πτήσεις, αλλά κάτι τέτοιο αναμένεται το 2025. Αυτό που περιμένουμε να δούμε στην πράξη είναι η κατασκευή των veriports στα κέντρα των μεγαλουπόλεων, καθώς και την κυκλοφορία τους στον εναέριο χώρο αλλά και στα πέριξ μεγάλων αεροδρομίων. Αν τα σχέδια για ηλεκτρικά οχήματα καθέτου απογείωσης ευοδώσουν, θα μπορούσαμε να μιλάμε για μια νέα εποχή στις αστικές μετακινήσεις, καθώς μιλάμε για τεχνολογία μηδενικών ρύπων, η οποία έχει την δυνατότητα να αποσυμφορήσει τους δρόμους των μεγάλων πόλεων, τουλάχιστον στις ΗΠΑ. Και, ίσως, κάποια στιγμή, δούμε eVTOLs και στους αιθέρες της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης!