Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει εντυπωσιάσει όλους με την ευκολία με την οποία μπορεί να αφομοιώσει τεράστιες ποσότητες δεδομένων και να παράγει χρήσιμες αποκρίσεις σε ερωτήματα. Εδώ και 12 μήνες περίπου, το ChatGPT έκανε τους πάντες να μιλούν για αυτό, ενώ οι ειδικοί πιστεύουν πως πλέον έχουμε μπει σε μια νέα εποχή! Από την άλλη πλευρά, το Ελληνικό Δημόσιο αποτελούσε για χρόνια την μετουσίωση της γραφειοκρατίας και των ατελείωτων διαδικασιών, ακόμη και για το πιο απλό θέμα. Ακόμη και μετά την ψηφιοποίηση του δημόσιου τομέα μέσα από το gov.gr, οι περισσότεροι χρήστες βασίζονται στο Google και σε άρθρα εφημερίδων για να καταφέρουν να εντοπίσουν την υπηρεσία που χρειάζονται, μέσα από τις δεκάδες επιλογές που υπάρχουν σε κάθε σελίδα του κρατικού site. Τώρα, όμως, ίσως για πρώτη φορά στα χρονικά του Ελληνικού κράτους, το Δημόσιο εκσυγχρονίζεται και αποκτά μια τεχνολογία η οποία έχει τη δυνατότητα να φέρει μια μικρή επανάσταση στην επαφή του πολίτη με τις υπηρεσίες του Δημοσίου: την Τεχνητή Νοημοσύνη!
Το σύστημα ονομάζεται mAIgov και είναι ένας ψηφιακός βοηθός ο οποίος μπορεί να συνομιλήσει με τον κάθε πολίτη σε απλά ελληνικά και να του δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα. Ο πολίτης πλέον μπορεί να χρησιμοποιήσει τόσο το κινητό του τηλέφωνο όσο και τον ηλεκτρονικό του υπολογιστή ώστε να υποβάλλει το ερώτημά του, είτε γραπτώς είτε προφορικώς, και να πάρει αξιόπιστες και χρήσιμες πληροφορίες για να εντοπίσει την υπηρεσία που χρειάζεται. Το μοντέλο Τεχνητής Νοημοσύνης που χρησιμοποιείται, έχει “λογική” και απαντά βάσει του ερωτήματος και των στοιχείων πάνω στα οποία έχει εκπαιδευτεί. Μάλιστα, κρατά στη μνήμη του ολόκληρη τη συνομιλία με τον χρήστη, ώστε να δίνει την καλύτερη δυνατή εμπειρία.
Αυτή τη στιγμή, το mAigov βρίσκεται σε επίπεδο beta, δηλαδή δεν είναι ακόμη εντελώς έτοιμο. Είναι σε θέση να εξυπηρετήσει έως και 240 συνομιλίες κάθε λεπτό, ενώ στα μέχρι τώρα στατιστικά, ο χρόνος αλληλεπίδρασης δεν ξεπερνά τα 5 λεπτά ανά χρήστη. Επίσης, στο τέλος της κάθε συνομιλίας ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει την εφαρμογή, ώστε να βοηθήσει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και στον εντοπισμό τυχόν αδύναμων σημείων στο σύστημα.
Το mAigov έχει υλοποιηθεί με ανάδοχο έργου τον ΟΤΕ, υπεργολάβους τις Accenture και Ubitech, ενώ τεχνολογικός πάροχος είναι η Microsoft με την τεχνολογία Azure OpenAI. Το chatbot του Δημοσίου υλοποιήθηκε βάσει του προτύπου Microsoft Responsible AI Standard, κάτι που διασφαλίζει τη διαφάνεια, τον σεβασμό στην ιδιωτικότητα των χρηστών, αλλά και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.
Το πιο ενδιαφέρον στην τεχνολογία του mAigov είναι κάτι που βρίσκουμε στις δηλώσεις του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου: «… σε επόμενο στάδιο εξέλιξης, πέραν της πληροφόρησης, ο πολίτης θα μπορεί να προχωρά σε συναλλαγές που του ζητάμε, όπως το να κλείσει ραντεβού σε κάποια υπηρεσία, ή να εκδώσει ένα πιστοποιητικό. Ουσιαστικά, η Ελλάδα το 2024 ‘αλλάζει πίστα’ ψηφιακά». Από αυτές τις δηλώσεις, είναι φανερή η δυναμική αυτού του συστήματος. Όταν ωριμάσει ως σύστημα, το mAigov θα είναι σε θέση να εξαλείψει εντελώς, όχι μόνο τις ουρές και τις επισκέψεις σε υπηρεσίες του δημοσίου – οι οποίες ούτως ή άλλως έχουν μειωθεί δραματικά – αλλά ακόμη και τις αναζητήσεις σε δαιδαλώδεις ιστοσελίδες! Ο πολίτης θα μπορεί απλά να γράψει – ή και να πει – τι θέλει, και το mAigov θα το παρέχει, διαγράφοντας ταλαιπωρία και χαρτούρα ωρών (και δεκαετιών).
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.